Symbolet for ski-VM 2025 er lansert: – Barna har gitt VM et unikt særpreg

Publisert: 06. oktober 2022

Av: Ingvil Snøfugl

Haakon Jensen og Kristin Mürer Stemland fra VM-selskapet presenterte det nye VM-symbolet under Manifestasjon 2022.

Tusenvis av barn og unge har inspirert det fargerike symbolet til ski-VM i nordiske grener i Trondheim.

Den visuelle profilen rommer en tydelig satsning på bærekraft, inkludering og mangfold.

 – Det nye VM-symbolet viser verden et tydelig bilde av et fremtidsrettet mesterskap. VM i 2025 er tuftet på fellesskap, folkefest, inkludering og bærekraft og med et klart mål om å bruke mesterskapet til å skape varige verdier for skiidretten og samfunnet. Den nye profilen gjør det lett å kommunisere det, sier Haakon Jensen, leder for marked og merkevare i ski-VM.

President i Skiforbundet Tove Moe Dyrhaug og VM-sjef Åge Skinstad var strålende fornøyd etter lanseringen av VM-symbolet. Foto: Mathias J. Vinje/Berre

President i Skiforbundet Tove Moe Dyrhaug og VM-sjef Åge Skinstad var strålende fornøyd etter lanseringen av VM-symbolet. Foto: Mathias J. Vinje/Berre

Tusenvis av barnetegninger sendt inn

Barn og unge fra hele Trøndelag og Norge har bidratt til å forme symbolet, gjennom ski-VM sin tegnekonkurranse. En gjenganger i bidragene var jordkloden og mennesker som holder hender, noe som vitner om en engasjert generasjon som bryr seg om klima og samhold. Dette er helt i tråd med VM-selskapet sine egne verdier, nemlig skiglede, folkefest, samarbeid, bærekraft og mangfold.

– Det er artig å se engasjementet tusenvis av barn og unge har for ski-VM. Barna har gitt VM et unikt særpreg, sier Jensen.

Profilen ble lansert under næringslivskonferansen Manifestasjon i Trondheim Spektrum torsdag 6. oktober. Foran en fullsatt sal ble symbolet lansert av den ferske VM-sjefen Åge Skinstad sammen med Haakon Jensen og Kristin Mürer Stemland fra VM-selskapet.

Les saken i Dagbladet: Ski-VM 2025 – Dette er VM-logoen (dagbladet.no)
Se innslaget i NRK Midt-Nytt: Dette er en stor dag for ski-VM
Les saken i avisa Sør-Trøndelag: Hentet inspirasjon fra Saras tegning

Symbolet for ski-VM er inspirert av snørosa fra ski-VM i 1997 og viser samtidig en tydelig satsning på bærekraft, inkludering og mangfold.

Her er de to tegningene som vant logokonkurransen og som inspirerte arbeidet med VM-symbolet. Foto: Mathias J. Vinje/Berre

Her er de to tegningene som vant logokonkurransen og som inspirerte arbeidet med VM-symbolet. Foto: Mathias J. Vinje/Berre

– Moderne versjon av snørosa

Ordfører i Trondheim kommune Rita Ottervik er begeistret:

– Dette er symbolet på et arrangement som skal bli en folkefest for alle, og som er miljøvennlig og tar i seg viktige verdier som mangfold. Dermed gir VM-symbolet en mening utover at det er fint, sier Ottervik.

Også skipresidenten gir tommelen opp:

­– Det er sjelden at du synes en visuell profil er så sprudlende – helt med det samme, sier president i Skiforbundet, Tove Moe Dyrhaug og utdyper førsteinntrykket:

– Jeg ser engasjement, glede og Snørosa (fra VM 97), men dette er en mer opprocket versjon som passer godt med tiden, smiler hun.

Rik fargepalett representerer bærekraftsmål

Den rike fargepaletten representerer diversitet og likestilling. De seks prikkene i VM-symbolet står for utvalgte bærekraftsmål fra FN, som er spesielt relevante for ski-VM: mål nummer 3, 9, 10, 12, 13 og 17. Disse målene vil også være ledestjerner i det daglige arbeidet med utviklingen av mesterskapet.

Den visuelle profilen og VM-symbolet er utviklet i samarbeid med BERRE Kommunikasjonsbyrå. Vi håper det inspirerer barn, unge og voksne til å heie på og delta i skiglede og folkefest.

Vinnerklassene deltok på en eksklusiv prelansering på Skistua i Trondheim. Her jubler Haakon Jensen, Ingvil Snøfugl og Kristin Mürer Stemland med barna.
Alle foto: Berre

Vinnerklassene deltok på en eksklusiv prelansering på Skistua i Trondheim. Her jubler Haakon Jensen, Ingvil Snøfugl og Kristin Mürer Stemland med barna.
Alle foto: Berre

Vil du vite mer om lanseringen, profilen og strategien for Trondheim 2025? Ta kontakt med markedssjef i ski-VM, Haakon Jensen på haakon.jensen@trondheim2025.no eller 951 03 981.