Han skal få VM-transporten til å flyte
Publisert: 10. juni 2024
Av: Ingvil Snøfugl
Kjetil Førsvoll er ansatt som ny leder for transport i Ski-VM 2025. Han har de siste 23 årene vært med å bygge opp og lede Boreal, et nasjonalt konsern innen kollektivtransport.
VM-selskapet har ambisjon om å selge 220 000 billetter til mesterskapet i perioden 26. februar til 9. mars, 2025. I tillegg kommer alle folkene som ønsker å oppleve mesterskapet fra skogen rundt stadionområdet. Det blir mye folk som skal fraktes til og fra Granåsen i løpet av en kort periode. Denne logistikkøvelsen gleder 64-åringen seg til å ta fatt på.
Har lang ledererfaring
– Det er knapt med tid, så det må jobbes veldig aktivt med å finne gode løsninger slik at både publikum kommer fram og ikke minst at løsningene blir godt kommunisert. Det blir viktig å informere publikum om at de ikke kan kjøre til Granåsen under VM. Det er kollektivt som gjelder, sier Førsvoll, som sluttet i Boreal for kun en uke siden.
Boreal eier og drifter en rekke ferger, hurtigbåter, busser og trikker i Norge, blant annet Gråkallbanen i Trondheim. Selv har han i løpet av de siste 23 årene vært med å bygge opp selskapet fra å være en liten bussvirksomhet i Stavanger til å bli et stort konsern med 2700 ansatte. For noen måneder siden bestemte han seg for at nok var nok.
– Jeg har pendlet over 18 år fra Trondheim til Stavanger, og følte nå at tiden var inne for å trappe ned for å få mer tid til familie og venner i Trondheim. Men så dukket det opp en veldig spennende mulighet i VM-selskapet og ballen begynte å rulle, smiler han.
Kristin Mürer Stemland er operativ leder i Ski-VM 2025 og er en av de personene som vil jobbe tettest med lederen for transport i tida som kommer.
Kommunikasjon blir viktig
– Vi er veldig glade for å få Kjetil med på laget. Han har lang erfaring og stort nettverk, som blir vesentlig i planleggingen og gjennomføringen av Ski-VM i Trondheim, sier Stemland.
Han er idrettsinteressert og har fagkompetanse rundt transport og logistikk. I tillegg kjenner han aktørene VM-selskapet må samarbeide med for å få transporten til å flyte.
– Jeg skjønner at det er mange ting som skal på plass. Nå gjelder det å ta tak i det viktigste først, sier han.
– Hva skal til for å lykkes?
– Vi må kommunisere godt om hvilke løsninger som finnes og hvorfor det er slik. I tillegg blir det avgjørende å ha nok kapasitet på de rette tidspunktene. Det blir kanskje den mest krevende øvelsen. Gatenettet i og rundt byen er utfordrende i forhold til transport av store folkemengder. Det må gode og tydelige løsninger på plass så tidlig som mulig, sier han.
Folk kjøper billetter til VM for å oppleve idretten og folkefesten – for å få minner for livet. Transporten skal man helst slippe å tenke på, mener VM-selskapets nye leder for transport.