Ski-VM vil gi unge MOT

Publisert: 21. oktober 2024

Av: Ingvil Snøfugl

Trondheim 19981123. 
Stiftelsen MOT, med Johann Olav Koss (til høyre), Atle Vårvik, Rune Bratseth og Dag Otto Lauritzen i spissen, tar sterk avstand fra fyll blant idrettsledere.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dag
Time
Minutt
Sekund

De startet MOT-eventyret under Ski-VM i Granåsen i 1997. Nå vender de tilbake til røttene og blir offisiell samfunnspartner for Ski-VM Trondheim 2025.

– Ski-VM i 1997 var utrolig viktig for MOT. Det ga oss en unik arena og mulighet til å fortelle hva vi ønsket med MOT; å styrke ungdoms mot og gjøre de mer robuste i møte med livets utfordringer, sier styreleder i MOT, Rune Bratseth.

MOT inngår samarbeidet med Ski-VM 2025 for å styrke arbeidet med å utvikle robuste og inkluderende ungdommer. Avtalen markerer et viktig samarbeid mellom to aktører som deler felles verdier knyttet til mot, mestring og fellesskap.

Gunvor Østgaard næringslivsansvarlig i MOT, deltok på den første Ung Frivillig-samlingen til Ski-VM 2025. Her sammen med prosjektleder Ingeborg Dokken Kristiansen, som er veldig glad for at MOT engasjerer seg i prosjektet. – MOT har mye kompetanse og erfaring innfor temaer som er aktuelle for Ung Frivillig. Fremover skal vi dra god nytte av hverandre og jeg gleder meg veldig til samarbeidet framover, sier Kristiansen. Foto: Ski-VM 2025

– I dag er MOT minst like viktig. Verden har forandret seg, og unge møter nye utfordringer som gjør vårt arbeid mer relevant enn noen gang. Å få være samfunnspartner med Ski-VM igjen gir oss muligheten til å nå ut til enda flere unge med vårt budskap, sier styrelederen.

Historien mellom MOT og Ski-VM strekker seg tilbake til 1997 da MOT ble stiftet nettopp i Granåsen. MOT ble stiftet som et svar på samfunnsutfordringer som mobbing, utenforskap, vold og rus, og hadde sitt utspring fra kalenderprosjektet “Norske toppidrettsutøvere mot narkotika”.

Gjennom årene har MOT jobbet utrettelig for å styrke unges mot til å leve, bry seg og si nei, både lokalt og nasjonalt.

Haakon Jensen, kommersiell sjef i Ski-VM 2025, er veldig godt fornøyd med å få med MOT som offisiell samfunnspartner for Ski-VM Trondheim 2025. Her sammen med Gunvor Østgaard, næringslivsansvarlig i MOT, og Ingeborg Dokken Kristiansen, prosjektleder for Ung Frivillig. Foto: Ski-VM 2025 og NTB

– MOT er en av Norges viktigste aktører innen ungdomsarbeid og ble grunnlagt gjennom idretten og Ski-VM i 1997. Vi er stolt over å videreføre dette viktige arbeidet, som passer godt med våre verdier fremtidsrettet og handlekraftig, sier kommersiell sjef, Haakon Jensen.

MOT er i dag etablert på rundt 300 skoler over hele Norge, og når ut til 70 000 ungdommer hvert år. I tillegg er det egne organisasjoner i Danmark, Latvia og Sør-Afrika. Nå ser de frem til å bruke momentet rundt Ski-VM for å hjelpe enda flere ungdommer til et bedre liv.

– Vi gleder oss til Ski-VM og til å bidra til at dette blir den folkefesten Trondheim og Trøndelag fortjener. Vi ser også frem til å styrke arbeidet vårt med å utvikle robuste og inkluderende ungdommer sammen med VM-organisasjonen, sier Gunvor Østgaard, næringslivsansvarlig i MOT.