Tildelt anerkjent sertifikat: – Ingen hvilepute

Publisert: 03. oktober 2024

Av: Jørgen Ryggvik Karlsen

Miljøfyrtårn-bevis
Dag
Time
Minutt
Sekund

På veien mot ambisjonen om å bli tidenes mest bærekraftige verdensmesterskap på ski har Trondheim 2025 fått miljøsertifisering.

— Det er en flott milepæl å motta for vårt bærekraftarbeid, men det er på ingen måte noe hvilepute, sier Ola Rønning, bærekraftansvarlig i Tronheim 2025,  og smiler.

Torsdag overrakte ordfører i Trondheim, Kent Ranum, det synlige beviset på at Ski-VM Trondheim miljøfyrtårnsertifisert. Sertifiseringen er en anerkjent sertifiseringsordning som bekrefter at Trondheim 2025 oppfyller en rekke kriterier for målrettet og kontinuerlig arbeid på klima og miljø.

— Arbeidet i VM-selskapet og planene deres som er lagt er noe som vil bære frukter og sette varige spor. Det er jeg som ordfører veldig stolt av, sier Ranum, på et frokostmøte i bedriftsnettverket SPOR hos samarbeidspartner SpareBank 1 SMN.

Han fortsetter:

— Arbeidet med et bærekraftig Ski-VM er ikke en sprint. Det er en femmil. Utfordringen er å gå femmilen i sprintfart. Det er krevende.

Trondheim 2025 har en unik mulighet til å adressere utfordringene som truer skisportens fremtid og bidra til å finne nye løsninger.

Som en del av sitt systematiske bærekraftarbeidet er Ski-VM pilot for alle FIS-arrangører i utviklingsprosessen til et klimaverktøy for måling av bærekraft, og Trondheim 2025 er det første verdensmesterskap på ski som skal overlevere et detaljert klimaregnskap til kommende VM-arrangør.

— Sertifiseringen har bidratt til at vi kan sette miljøarbeidet i system. Det gjør det enklere for oss å oppnå de målene vi har satt oss, sier bærekraftansvarlig Rønning.

Klimaregnskapet er testet i prøve-VM for langrenn og kombinert og gjør det lettere å planlegge et verdensmesterskap med et lavere klimaavtrykk.

— Det har hjulpet oss til å identifisere hvor våre vesentlige utslipp ligger – særlig under transport, mat og drikke og energiforbruk. Nå kan vi ta konkrete grep for å redusere disse utslippene, samtidig som vi inspirerer og motivere publikum til å ta bærekraftige valg.