Henter TV-profil til tidenes VM-show

Publisert: 28. november 2024

Av: Ingvil Snøfugl

Carina Olset Hovda
Dag
Time
Minutt
Sekund

Carina Olset Hovda blir programleder for et 10 timers daglig liveshow i Granåsen under Ski-VM.

Den tidligere NRK-profilen tror folk blir overrasket over den massive arenaproduksjonen.

– Jeg har ambisjoner om å snakke med masse trøndere og formidle følelser både hos utøvere og de som opplever folkefesten. Showet blir folkelig, nært og svært omfattende, sier Carina Olset Hovda.

Carina Olset Hovda var en av deltakerne i høstens sesong av 71° nord – Norges tøffeste kjendis. Nå får hun en viktig rolle som programleder under Ski-VM i Trondheim. Foto: Terje Pedersen/NTB

Unge journalist-talenter

En god miks av erfarne TV-folk og talentfulle, unge journalistspirer fra Volda skal sammen løfte folkefesten til nye høyder. Hele 60 personer vil være i aksjon for å levere en moderne og engasjerende arenaproduksjon som formidler de store idrettsøyeblikkene, høydepunkt fra familieområdet i Litjåsen, folkefesten i marka, samt sang og musikk fra VM-scener og ikke minst medaljekonsertene og seremoniene i sentrum.

– Fra publikum kommer til VM-arenaen til de reiser igjen skal de underholdes og involveres. Målet er at dette skal bli en festival ingen vil gå glipp av, sier prosjektleder for arenaproduksjon under Ski-VM 2025, Jan Christian Bjørn.

Ski-VM 2025 blir tiårets største folkefest i Norge. Her fra prøve-VM i 2023. Foto: Ski-VM 2025/Fotoknoff

Vil nå nye målgrupper

En produksjonsbuss og et team innholdsprodusenter vil sikre at VM i nordiske grener får tidenes beste dekning. Folk på VM-arenaen får mulighet til å få med seg alt som skjer i Granåsen gjennom live-intervjuer, storskjermer og engasjerende speakere. Og midt i folkefesten er Carina Olset Hovda.

– Jeg er så glad for å være midt i festen. VM på hjemmebane blir helt klart årets høydepunkt for meg i 2025. Jeg elsker store idrettsøyeblikk, sier Hovda.

Det er Ski-VM 2025 sammen med tittelsponsor Coop og samarbeidspartner SpareBank 1 SMN som gjør storsatsingen mulig. Coop ønsker å bidra til at sporten når nye målgrupper og at publikum i Granåsen får en moderne stadion-opplevelse.

Jan Christian Bjørn er prosjektleder for arenaproduksjonen og kommer til å være speaker på langrennsstadion under selve mesterskapet i Granåsen. Foto: Thomas Brun/NTB

Har solgt 118 000 billetter
– Dette er en unik mulighet for oss å finne nye måter å engasjere folk på, gjennom innhold som virkelig betyr noe, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Også SpareBank 1 SMN er klare for å skape magi under VM.

– Vi skal lage en stemning som favner hele familien, og sørge for at denne stemningen brer seg over hele arenaen, sier kommunikasjonssjef Maria Isabelle Jøsok Bjørngaard.

Ski-VM arrangeres fra 26. februar til 9. mars og har allerede solgt 118 000 billetter.