Hele verden ser mot Norge: – Unikt

Publisert: 01. februar 2025

Av: Jørgen Ryggvik Karlsen

Foto: Ole Ekker
Dag
Time
Minutt
Sekund

Ingen andre regioner i Norge produserer mer mat enn Trondheim og VM-regionen Trøndelag.

Dype fjorder, havgap, høye fjell og unik, dyrket jordsmonn gir trønderske råvarer et helt spesielt særpreg.

Trøndelag er en internasjonal matregion i verdensklasse, sier mat- og drikkeansvarlig i VM, Brit Melting.

 VM-regionen tar lokal matproduksjon på alvor gjennom hele verdikjeden. Mattilbudet i VM reflekterer lokal verdiskapning, et bærekraftig mattilbud og stimulerer en stolt trøndersk matkultur, fortsetter hun.

Derfor skal Trondheim 2025, i tett samarbeid med 100 lokale mat- og drikkeprodusenter inndelt i syv trønderske regioner, fremheve de trønderske råvarene og matprodusentenes mangfold, smak og særpreg. 

Hver konkurransedag presenterer syv trønderske regioner fire unike retter som viser frem sitt særpreg, og totalt er det over 30 ulike lokale matretter hver dag i Fan Zone i Granåsen. I tillegg er det en matgate i umiddelbar nærhet til medaljetorget i Trondheim sentrum, hvor lokale mat- og drikkeprodusenter blir involvert i skifestivalen.

Gjør som 160 000! Sikre deg VM-billetter og ta del i skifestivalen!

Syv tiltak lokalt

  • Lokal matproduksjon  

Vi skal dra nytte av at ingen andre regioner eller steder i Norge produserer mer mat enn VM-regionen Trøndelag. Bruk av lokal mat i Granåsen og Medaljetorget gir lokal verdiskaping, et kortreist og bærekraftig mattilbud, og stimulerer til å ta vare på lokale mattradisjoner. Alle mattilbydere skal ha minst ett plantebasert tilbud på menyen.  

  • Trøndelag på VM  

Vi skal involvere hele regionen Trøndelag på VM. Hver konkurransedag blir en region invitert til Granåsen og medaljetorget. Totalt presenterer 1000 lokale kulturaktører fra syv regioner kulturtilbudet i Granåsen og Medaljetorget gjennom mesterskapet. 

  • Bedriftsnettverket SPOR   

Vi har skapt og etablert bedriftsnettverket SPOR for å samle det trønderske næringslivet og sikre bærekraftige innkjøp. Over 260 bedrifter er medlemmer. Målet er at det skal være en arena for å hjelpe næringslivet med å samle krefter og utgjøre en forskjell for regionen. SPOR skal videreføres etter verdensmesterskapet.

  • VM-fest   

Vi inviterer publikum til 12 VM-dager med et spektakulært, mangfoldig og allsidig kulturprogram i Trondheim og Trøndelag. Vi legger til rette for et kulturprogram som omfavner Ski-VMs egne arrangementer og aktiviteter i regi av andre kulturaktører og kulturinstitusjoner, både profesjonelle og frivillige.     

  • Kulturdate med næringslivet   

Vi skal legge til rette for verdiskapning i kulturen og næringslivet i Trondheim. Vi har arrangert kulturdate med næringslivet hvor skapende og utøvende kunstnere møtte event- og eiendomsselskap og handels- og reiselivsaktører.    

  • Lokal kunst    

Vi har seks lokale kunstnere som lager VM-premiene til utøverne. I samarbeid med Kjøpmannsgata Ung Kunst lager kunstnerne premier til alle medaljevinnerne.    

  • Hjertevaffel fra Røros 

Den offisielle VM-vaffelen er fra Røros og Galåvolden gård. Den er laget med gårdens egne egg og myse, som er et restprodukt fra osteproduksjon.

– Bidrar til lokal verdiskaping og sysselsetting

I kystnære strøk langs norskekysten blomstrer flere lokalsamfunn.

 Her har SalMar, som er verdens nest største produsent av laks, en meget sterk tilstedeværelse.

– SalMar skal bidra til lokal sysselsetting og lokal verdiskaping, i tillegg til at bearbeidelsen av fisken i Norge bidrar til å redusere klimaavtrykket betydelig, sier konsernsjef i SalMar, Frode Arntsen.

Den norske laksegiganten har et bevisst forhold til bærekraftig matproduksjon og har utviklet den største bearbeidingskapasiteten i havbruksnæringen i Norge.

Ved å gjøre laksen spiseklar lokalt, sørger den offisielle VM-sponsoren for lokal verdiskapning og sparer verden for betydelige transportrelaterte klimagassutslipp. Klimakuttet er det største enkelttiltaket til bedriften, og bidrar til en årlig reduksjon tilsvarende tre ganger så mye som det totale klimagassutslippet fra deres egne operasjoner.

Sammen med flere trønderske mat- og drikkeprodusenter er SalMar en svært betydningsfull matprodusent i regionen. Mat- og drikkeansvarlig Melting er stolt over samarbeidet med et bredt, håndplukket utvalg av lokale matprodusenter som skal bidra til å formidle stolte, lokale mattradisjoner.  

– Det finnes ikke bedre sjømat enn det vi har i vår region. På grunn av temperaturene, sirkulasjon og næringstilgangen i havet og fjorden kan Trøndelag skilte med sjømat og skalldyr hele verden ønsker seg, sier Melting, før hun fortsetter:

– Landbruket i vår region er også helt unikt. Jordsmonnet vårt og det trønderske klimaet sørger for lang vekstperiode, som gir rene og unike smaker på våre råvarer. Trøndelag har et mangfold med kvalitet og særskilt håndverk som mange andre land drømmer om. 

Foto: SalMar

Flere av matprodusentene har videreutviklet de stolte mattradisjonene, deriblant utviklet miljøansvarlige metoder for å utnytte råvarene i enda større grad.

En av metodene er å utnytte restprodukter fra mat- og drikkeproduksjon fremfor å kaste restråstoff.

– Vi har flere pågående samarbeid lokalt i Trøndelag der vårt restråstoff tas inn i andre sirkulære kretsløp. Slik sikrer vi at vår matproduksjon også gir tilstrømming av ressurser til andre verdikjeder, sier Frode Arntsen i SalMar, og trekker frem hvordan overflødig ressurser i sjømatnæringen blant annet blir brukt i dyrefôr og biogass.

– Hele verden ser mot Norge

258 mil sørøst for den trønderske øya Frøya, der SalMar har hovedkontor, er restråstoff helt sentralt i produksjon av hjertevaffel fra Røros, også omtalt som VM-vaffelen, fra Galåvolden Gård.

For Galåvolden gård, som er stor leverandør av ferske egg, er bærekraftig produksjon helt essensielt for å utnytte råvarene og unngå matsvinn.

– Hjertevaffelen er en bærekrafthistorie fra A til Å. Den sier noe om hele Trøndelag som matregion i èn vaffel. Det er unikt, sier Melting.

Gården bruker restråstoffet myse etter osteproduksjon, som hovedprodukt i hjertevaffelen. Egg fra egen gård og ekstra eggehvite, som er restråstoff fra is- og majonesproduksjon, fra Galåvolden og lokalt mel fra fire gårder i hele regionen gjør vaffelen unik.

SNEDI-KU: Galåvolden Gård bruker blant annet restråstoff fra osteproduksjon i hjertevaffelen. Denne kuen er oppkalt etter VM-maskoten, Snedi. Foto: Ski-VM Trondheim 2025

– De dagene vi produserer ost, så kastet vi tidligere 700 liter myse rett i sluket. Nå tapper vi det tilbake på tanken, kjører det til produksjonsanlegget og bruker det i produksjon av vaffelrøre, sier tidligere daglig leder i Galåvolden Gård, Anita Galåen. 

– Dette er sunn, norsk kortreist mat med en oppskrift som er så god som gull. Hele verden ser mot Norge og Trøndelag, legger hun til. 

Oppskriften passer utmerket i matfilosofien til VM.

Trondheim 2025 skal skape stolthet og identitet, og gi merverdi til lokale mat- og drikkeprodusenter for å bevare, styrke og videreutvikle trøndersk matproduksjon og matkultur. 

– Vi bruker ressursene som er tilgjengelig hos lokale mat- og drikkeprodusenter. Vi har inkludert hele matregionen og håper at VM viderefører en bærekraftig arv til regionen, avslutter Melting.