– Langrenn bør lære av Formel 1

Publisert: 19. juni 2023

Av: Ingvil Snøfugl

5 studenter som står foran NTNU.
Dag
Time
Minutt
Sekund

Studenter fra NTNU har kommet opp med flere spennende ideer for hvordan langrenns-sendingene bør utvikle seg for å gjøre dem mer attraktive for yngre seere. NRK har møtt studentene og lover endringer i måten de formidler langrenn.

– Tv-sendingene i langrenn er helt lik de som var for 10-15 år siden. Mens Formel 1 har hatt masse utvikling. Man må ta opp konkurransen med de store, om man skal fange seere, sier Benjamin Aas Hansen.

Studentene er en del av faget Eksperter i team ved NTNU, hvor studentene arbeider i tverrfaglige team for å utvikle samarbeidskompetanse. Gutta vi møter har jobbet for ski-VM 2025 og fant selv ut at de ønsket å undersøke hvordan langrenns-sendingene på TV kan bli mer attraktive for yngre seere ved bruk av teknologi og informasjon. De kom fram til tre innovative grep, som kan øke kvaliteten på sendingene:

Tre konkrete ideer

1) Sporing av posisjon
Maskinlæringsmodellen som sporer posisjonen til en langrennsløper, slik at du til enhver tid kan se hvor utøveren er i løypa.

2) Lucky Loser Strek
En strek som dukker opp på skjermen under oppløpet, for å vise seeren hva nummer 3 og 4 i sprinten må slå for å kvalifisere seg som lucky looser.

3) Skyggeteknologi
Gå mot den fysiske skyggen. Visualiserer forskjeller mellom ulike utøvere underveis i løpet. (se om de ligger foran eller bak den beste). Vise forskjeller på sporvalg, glid mm.  

Studentene viste fram ideene i forbindelse med en presentasjon som flere av teamene hadde på NTNU. Målet for studentene er at NRK eller sportsteknologileverandører skal utvikle ideene videre.

– Det hadde vært superkult om noe liknende kunne blitt en del av tv-sendingene. Det hadde gjort det mer spennende å se på, både for oss og andre, sier Lars Erik Halbrendt.   

Ville dere sett mer på langrenn, om sendingene ble mer innholdsrike?

– Absolutt. Det er noe vi har savnet. Det er derfor vi har kommet opp med disse ideene. Det vil gjøre det mye lettere å se på. Mer engasjerende, rett og slett, sier han.

Unge krever mer informasjon

Studentene mener sendingene trenger mer informasjon, tettere på utøverne for å holde på interessen spesielt til de yngre seerne.

– Fokuset til den yngre generasjonen er mye mer skiftene. De lar seg lett forstyrre av TikTok og Instagram. Det må man jobbe litt mer med. At det skjer en del mer under tv-sendingene, sier Hansen.

Studentene Benjamin Aas Hansen (fv), Halvor Hovstad, Lars Erik Halbrendt, Tobias Hilmersen og Kristian Jegerud har kommet opp med ideer rundt hvordan langrennssporten kan bli mer engasjerende på tv. Bildet viser studentene på Gløshaugen, hvor de studerer

Studentene Benjamin Aas Hansen (fv), Halvor Hovstad, Lars Erik Halbrendt, Tobias Hilmersen og Kristian Jegerud har kommet opp med ideer rundt hvordan langrennssporten kan bli mer engasjerende på tv. Nå håper de ski-VM 2025 tar ideene videre med sine samarbeidspartnere. De mener den tradisjonsrike sporten har mye å lære av Formel 1. Foto: Ski-VM 2025

NRK møtte studentene

Ski-VM 2025 er selv pådriver for at skisporten skal utvikle seg og ta i bruk mer teknologi. De ønsker ideene til studentene velkommen og tenker å ta diskusjonen videre med NRK og Det internasjonale skiforbundet.  

– Vi er helt klart for at skisporten skal utvikle seg og bli mer attraktiv for yngre seere. Dette er viktig for rekrutteringen og for den generelle interessen for sporten. Vi er veldig takknemlig for ideene til studentene og vil ta med innspillene i den videre diskusjonen med våre samarbeidspartnere, sier sportssjef for ski-VM 2025, Kristin Mürer Stemland, som også har vært veileder for studentene ved NTNU.

Bilde av alle elevene som bidra inn i ski-VM sitt prosjekt hvor fokus var å utvikle skisporten.

VM-sjef Åge Skinstad og sportssjef Kristin Mürer Stemland var til stede da studentene fra Eksperter i team la fram sine resultater. Det var flere grupper som hadde problemstillinger for ski-VM 2025 blant annet om måling av bærekraft, aktivitetsapp, hvordan optimalisere snølogistikken i Granåsen for å redusere utslipp og flere tema rundt folkehelse. Foto: Ski-VM 2025

Langrennssportens superstjerne Johannes Høsflot Klæbo har tidligere uttalt til NRK at han er veldig klar for og positiv for teknologiske nyvinninger innen langrennssirkuset.

Bilde fra et formel 1 løp.

Mange følger med på Formel 1 på TV. De har også lykkes med å fenge yngre seere, blant annet gjennom serien «Drive to survive» på Netflix.
Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– Langrennssporten må ta en aktiv del i digitaliseringen av idretten. Da må vi levere informasjon i nåtid, og da tenker jeg både bilder og andre data som kan gjøre konkurransene mer spennende. Her synes jeg VM i Trondheim er på offensiven. Jeg støtter det. Det blir ja fra meg, sier Klæbo.

Studentene deltok nylig på et møte med NRK, hvor de presenterte ideene sine. Janne Fredriksen er veldig godt fornøyd med innspillene fra NTNU-studentene og lover endringer i måten NRK formidler langrenn. De fokuser spesielt på hvordan komme tettere på utøverne og gjøre innholdet bedre ved hjelp av teknologi.

Dette er veldig spennende ideer. Vi lyttet til studentene med interesse og er veldig takknemlig for alle innspill som kan bidra til å gjøre sendingene våre mer tilgjengelige. Vi vil jobbe videre med å undersøke muligheten for å ta det inn i sendingene våre, sier Fredriksen, som er prosjektleder for ski-VM 2025 for NRK.