Historisk treff mellom VM-arrangører
Publisert: 08. oktober 2023
Av: Ingvil Snøfugl
Ski-VM i Trondheim i 1997 har fortsatt publikumsrekorden for Ski-VM i nordiske grener. Denne uka møttes 97- og 25-gjengen for å utveksle erfaringer.
- Lyst til å bli med på laget? Bli frivillig!
- Trenger du hjelp med registreringen? Help desk for frivillige
Mange i Trøndelag opplevde VM-suksessen i 1997. Over 300 000 betalende tilskuere i Granåsen, VM-rosa, maskoten Bark og 40 000 mennesker på torvet under premieseremoniene. Mesterskapet som fikk trønderne til å slutte å se i bakken og en betydelig næringsutvikling i Trondheim i tiden etterpå. Ingen tvil om at arven etter VM i 1997 er betydelig. Men hva var hemmeligheten bak suksessen?
Denne uka møttes VM-arrangørene fra 1997 og 2025 i Granåsen for å utveksle erfaringer. Det meste av tiden gikk med til å mimre og lære av de tidligere VM-arrangørene. Ordfører Rita Ottervik var til stede og hyllet VM-sjef Carl Petter Brun, men mest av alt dvelte hun ved ringvirkningene Ski-VM 2025 allerede har klart å skape.
– Vi har rustet opp anlegget og gjort det tilgjengelig for mange, mange flere. VM i seg selv er veldig viktig. Men at vi får et anlegg som både før VM og etterpå er der for alle dem som ønsker å drive aktivitet her, er fantastisk. Vi har ikke fått til utbyggingen av anlegget så raskt, hvis vi ikke hadde fått 200 millioner fra regjeringen, sier Ottervik, som er spesielt glad for en ting ved anlegget:
Viktig med tusenårsjubileet og OL
– Jeg er glad for at vi valgte å bygge skibrua. Det betyr at folk med nedsatt funksjonsevne får mulighet til å trene i Granåsen. Det er også enklere for barn og vanlige folk å bruke anlegget. Det gjør anlegget bedre og åpent for flere, sier hun.
VM-sjef Åge Skinstad ga en kort status om VM-prosjektet til forsamlingen. Det var også satt av noe tid til å informere om utbyggingen i Granåsen med operativ leder i VM-selskapet Kristin Mürer Stemland og kommunaldirektør Ola By Rise. De fleste var likevel mest spent på å få høre historiene og erfaringene fra ski-VM i 1997 ved VM-sjef Carl Petter Brun.
Han fortalte at organisasjonen bestod av 14 personer, som stort sett hevet lønna si gjennom sponsorpenger. Parallelt med at de planla mesterskapet, innhentet sponsorer, fikk laget den historiske logoen med trondheimsrosa og bygget opp VM-stemningen i Trøndelag, rustet de opp anlegget i Granåsen. Det var mye jobb, samtidig seilte de i medvind etter OL på Lillehammer og oppkjøringen til tusenårsfeiringen av Trondheim by.
Jobbet mot tre mål
Målene for 1997-VM var enkle og veldig konkrete: Skape sportslig suksess, skape økonomisk suksess og folkefest. Selv mener VM-sjefen at de lykkes godt med å nå alle målene.
– Under hopprennet i storbakken var det fire personer per kvadratmeter og 52 000 solgte billetter, smiler han, før han fortsetter:
– Juvelen i smykkeskrinet var likevel logoen. Ingen fikk bruke den uten at de betalte en viss pengemengde. Det var utgangspunktet for alt vi gjorde, sier Brun.
VM-selskapet gikk med 28 millioner kroner i pluss og folkefesten i 97 er blitt snakket varmt om i generasjoner etterpå.